I mentioned my demon to a friend

                                         2017

 

          I mentioned my demon to a friend

 

Тема обезличивания в истории современного искусства подозрительным образом набирает все больше оборотов. Достаточно вспомнить безликие образы начала XX века, наполняющие метафизические композиции Де Кирико или работы второго крестьянского цикла Малевича. Дальше – больше; закончить этот список можно известной серией Урса Фишера “Problem painting”, где художник смешивает портреты ушедших из жизни людей с наложенными силуэтами овощей, фруктов, бытовых предметов.

 

Художницы Катерина Садовски и Лиля Ли-ми-ян прибегли к смешанной технике фото-коллажа. Однако, в отличие от вышеупомянутых патриархов, художницы не лишают свое искусство от удовольствия «материального» восприятия произведения: фото-портреты – идеальные по своей постановке и выверенности , или «закрываются» наложенной кляксой из пластилина флуоресцентных оттенков, или «размываются» экспрессивными мазками масла. Получается эдакий экспрессивный, «говорящий» коллаж, неприкрыто, хотя и не очень отчетливо, выражающий внутренний конфликт не то изображенного в частности, не то жанра портрета как такового. Как бы избито здесь не прозвучал Оскар Уайльд, сказанное им о портрете: «Всякий портрет – это, в сущности, портрет самого художника» - вторит той напряженности, даже неуравновешенности, которые увидели художницы, но которых изначально в этих лощеных, приятных глазу фотоснимках не было в помине.

Разумеется, для самих художниц такое внедрение пластичного, едва оформленного материала (здесь впору вспомнить о материальности воска у Йозефа Бойса или Аниша Капура) в четкую композицию (что может быть конкретнее фотографии?) – формальный эксперимент из области «что будет, если мы разрушим структуру?», «насколько неудобно почувствует себя наблюдатель?». Своеобразный эксперимент над телесностью – телесность антропоморфная смешивается с материальностью неорганической, но художественной – на то и искусственной, и получается некий красивый, по-своему эстетический симбиоз «новой» телесности и новой «личности», не лишенный при этом абсурда.

 

 

The idea of depersonalization in the history of modern and contemporary is suspiciously gaining its momentum. Remember the faceless images of the early twentieth century of the metaphysical compositions of De Chirico or the faceless “supro-naturalistic” heroes of the Malevich works of the so-called “second peasant cycle” (1928-1932). The further the more, as we can end this list with the well-known Urs Fischer’s series "Problem painting", where the artist mixes old portraits of some random deceased with vegetables, fruits and household items – laid over the photos – almost as XVI cent. Arcimboldo manner, though, provided with a new, "problematic" reading.

 

In this case, the artists Katherina Sadovsky and Lilya Li-mi-yan, working together, resorted to photo collage technique. However, unlike the aforementioned “patriarchs” of modern painting, Katerina and Lilya do not spike their art from the "material" (literally) resolution of the depersonalization problem – if we may call it a problem. Briefly, these photographic portraits – flawless in their accurate and seemingly designed for printing on the cover of alternative fashion editions such as “ID” or “UNCONDITIONAL Magazine”, - these photo portraits are covered with an absurd, gaudy blob of clay in one case, or “blurred" expressively with the help of an oil impasto on top. What originates, then? A problem!

 

That kind of expressive, metaphoric photo-collage, which speaks out openly, though not very clearly, about either models’ internal conflicts either the portraiture as such. As Oscar Wilde once said in his most renown novel: "Every portrait that is painted with feeling is a portrait of the artist not of the sitter”- and that’s exactly the case of these tension, conflict and disbalance filled portraits, that were conceived as fashionably-glazed, nice-looking model shots.

 

Needless to say, for the Künstlerinnen themselves, this kind of unshaped plastic introduction (mind here Boys or Anish Kapoor material (i.e. wax) preoccupation) into a clear composition of their artworks (for what could be more visually clear than photography?) is simply another artistic experiment with forms, materiality, body, at last.  As if they were constantly asking the same question: "What happens if we destroy the body structure?" or “How to make the observer feel uncomfortable once again?". Here, anthropomorphic corporality is messed up with the inorganic yet artistic materiality – to produce new aesthetic symbiosis of the "new" corporeality and the new "personality", not lacking in absurdity, though.