2012

 

Tabula rasa

Концепцию tabula rasa в развернутом виде сформулировал Локк в 1690 году. Он считал, что разум новорожденного ребенка не содержит врожденных мыслей или принципов. Человеческое понимание возникает из чувственных ощущений и жизненного опыта. В наши дни миф о tabula rasa подразумевает, что все человеческие существа при рождении наделены одинаковыми способностями. Противоположное этому представление о генетическом предопределении утверждает, что каждая личность стала тем, что она есть, потому что такой ее сделали ее гены. Успех или провал обусловлены генами, а не средой или удачей.

Фото обнаженного тела – картинка “tabula rasa” для зрителя. Чистая доска, на которой наша воля может вычерчивать какие угодно зигзаги. Ничего не зная об этих людях, мы наделяем их личностными качествами. Под индифферентизмом их изображения появляются наши чувства, симпатии и стремления. Черты возникшей личности, бледность или яркость образа исходят из глубины наших эмоций и культуры.

“Tabula rasa” не принадлежит нам и всегда готова стать новой личностью.  Приходит другой зритель,  “tabula rasa” снова чиста и готова, и процесс повторяется вновь.

 

Human body is something that was given us by the nature. It is something that we should improve, take care, feel and love, because every little line and inflexion is a part of us and our individuality.

Tabula rasa conception, in expanded form, was formulated by John Locke in 1690. He believed that child’s brain didn’t contain any built-in thoughts or foundations. Human knowledge came from experience and perception. Nowadays tabula rasa myth means that all human beings at birth have the same skills. And opposite, genetic determinism says that each individual has become the one it is now, because of genes. Success or fail were determined by genes and not by environment or luck.

The photo of a naked body is a picture of “tabula rasa” for the audience. Clean screen where our will can draw any lines it wants. Knowing nothing about these people we indue them with personal features. Under indifferentism of their pictures our feelings, sympathy and ambitions appear. The features of appeared person and its bright or dim image arise from the depth of our emotions and culture.

“Tabula rasa” does not belong to us, it is always ready to become a new person. Another spectator comes and “tabula rasa” is clean and ready again, and the process is repeated again.